Litanic Tradition in ‚Of on that is so fayr and bright’ and the Harley Ms ‚Five Joys of Mary’

Anna Czarnowus, Litanic Tradition in Of on that is so fayr and bright and the Harley Ms Five Joys of Mary, „Terminus” 18 (2016), 1 (38).

Artykuł omawia wpływ Litanii do Wszystkich Świętych na pieśni średnioangielskie na przykładzie Of on that is so fayr and bright (New Index nr 2645) oraz Five Joys of Mary w Poszycie Harleya pod nr 2253, potwierdzając w ten sposób oddziaływanie liturgii na poezję średnioangielską. Wstępne części pierwszego utworu w wersji wernakularnej przeplatają się z łacińskimi formułami, które musiały być wzięte z litanii, czyniąc tekst przykładem tzw. wiersza litanijnego. Ponadto odniesienia do życia Najświętszej Maryi Panny są inspirowane bizantyjskim Wielkim Akatystem, gdzie również występują różnorodne święte Imiona Maryi. Podobne źródła inspiracji musiały występować także w wypadku Five Joys od Mary ze zbioru Harleya, gdyż za formą chanson d’aventure kryje się tradycja Imion Bogurodzicy, a wyliczanie radości Maryi wskazuje na oddziaływanie na pieśń Wielkiego Akatystu. W ostatnich badaniach na temat wiersza litanijnego w różnych literaturach Europy na określenie konwencji wyliczania wielu imion Boga, Jezusa i Maryi używany jest termin „polionimiczny”. W Wielkim Akatyście, ze względu na apostrofy do Maryi z użyciem wyrazu „raduj się”, występuje również komponent „chairetyzmiczny”.